Böckernai skolan

Somundervisning

Vår förhoppning är att många barn ska få ta del av hundkusinernas budskap. Boken fungerar som högläsningsbok med efterföljande viktiga diskussioner om värderingsfrågor. Det finns många ord att diskutera och fundera på vad de betyder. Stella försöker förklara för Semlan, men lärare och elever kan fortsätta förklara mer för varandra.

Boken är skriven med tydlighet och korta dialoger. Kommateringen är enkel och kan enkelt och effektfullt användas som exempel vid genomgångar när man samtalar om textskrivande.

Lärarnaberättar

Här nedan kommer exempel på två lärare som arbetat med boken. De kommer båda från Prolympia i Jönköping:

”Jag arbetar som grundskolelärare i två årskurstreor på Prolympia i Jönköping. Vi har läst den Första boken om Hundkusinerna och arbetat en hel del kring den. Vi avslutade arbetet kring boken med att eleverna fick skriva var sitt eget kapitel om hundkusinerna. Det har blivit många härliga stunder tillsammans med skratt och intressanta samtal i samband med denna bok. Alla eleverna älskar den och de härliga hundarna. Vi har också jobbat med böckerna som högläsningsböcker.”

Malin Johansson
Grundskolelärare
Prolympia, Jönköping

”Hundkusinerna är en perfekt högläsningsbok som fångade mina elever direkt! Eleverna skrattade högt åt Semlan och Stella och deras galna upptåg. Bokens tydliga struktur med nya händelser och miljöer i varje nytt kapitel gjorde att eleverna alltid var nyfikna på att höra mer. Hundarnas olikheter och förmåga att komplettera varandra gjorde det lätt för mig som lärare att samtala om samarbete och värdegrundsfrågor. Eftersom eleverna gillade Stella och Semlan så mycketstartade vi ett skrivprojekt där eleverna fick skriva egna kapitel om Hundkusinerna. I elevernas texter fick hundarna bland annat bada på Rosenlundsbadet, spela ishockeymatch i HV 71 och ta hand om djur på Vissmålen.”

Tobias Israelsson
Lärare Prolympia, Jönköping
Lärare åk 1-7

Läs mer på Tobias blogg

Perfekthögläsning